Analiza i interpretacja danych.
Specjaliści marketingu internetowego muszą być biegli w zbieraniu i analizowaniu danych dotyczących zachowań użytkowników, efektywności kampanii i trendów rynkowych. Używają narzędzi analitycznych, takich jak Google Analytics, by zrozumieć, jak użytkownicy wchodzą w interakcje z ich stroną internetową, i jakie działania podejmują. Obok Google Analytics, na etapie uruchamiania biznesu lub planowania nowych strategii, bardzo istotne będą także inne narzędzia pozwalającego podglądać co konkretnie robi konkurencja. Ze swojej strony chociażby Senuto czy Similarweb .
Strategia marketingowa.
Tworzenie efektywnej strategii marketingowej wymaga dogłębnego zrozumienia celów biznesowych, grupy docelowej oraz konkurencji. Strategia ta powinna uwzględniać różne kanały marketingowe, takie jak SEO, SEM, marketing treści, media społecznościowe, e-mail marketing i inne. Jak samodzielnie przygotować swoją pierwszą strategię, bez specjalistycznej wiedzy i super zaawansowanych narzędzi? Warto skorzystać z mojej autorskiej metody 10 punktów, którą precyzyjnie opisuje w mojej książce „Marketing Internetowy. Jak znaleźć Klientów i sprzedawać przez Internet? Edycja 2024.
Tworzenie i zarządzanie treścią.
Efektywny marketing internetowy opiera się na tworzeniu atrakcyjnych, wartościowych i angażujących treści. To może obejmować pisanie artykułów blogowych, tworzenie grafik i filmów, a także produkcję interaktywnych elementów, które przyciągają uwagę i zachęcają do działania.
Jeśli na samym początku zrozumiesz, że jakość oraz ilość treści we wszystkich Twoich działaniach jest kluczowa, bo masz szansę na sukces. Tylko możliwie pełne wyczerpanie tematów związanych z Twoją branżą, produktem, usługą w formie tekstowej, graficznej lub wideo i umieszczenie tego w Twoich kanałach komunikacji z Klientem, daje perspektywy zrobienia dobrych wyników w marketingu! Pamiętaj, że było, jest i będzie prawdziwe powiedzenie, że „Content to Król”!
Optymalizacja dla wyszukiwarek (SEO).
Specjaliści SEO pracują nad tym, aby strony internetowe były łatwo znalezione przez wyszukiwarki dla odpowiednich słów kluczowych. Wymaga to zarówno optymalizacji technicznej strony, jak i tworzenia treści dostosowanych do potrzeb użytkowników i wymagań wyszukiwarek.
Obecność firmy w wyszukiwarce jest kluczowa. Warto siebie teraz zapytać, gdzie zaczynam szukać produktów i usług, a dalej, gdzie po przejściu przez ścieżkę lepszego poznania produktu (strony, portale, social media, emailing, książki, ebooki) wracam, kiedy już precyzyjnie wiem co chce kupić?
Tak, tak jak 95% z nas zaczynasz i kończysz proces zakupowy w wyszukiwarce! Twoja obecność zatem dla różnych Klientów i na rożne hasła oraz w różnej formie (bezpłatnej i płatnej) jest fundamentem sukcesu!
Zarządzanie kampaniami reklamowym.
Obejmuje to planowanie, uruchamianie i monitorowanie kampanii reklamowych w różnych kanałach cyfrowych. Specjaliści marketingu internetowego korzystają z narzędzi takich jak Google Ads (dawniej AdWords) czy Facebook Ads do targetowania reklam i maksymalizacji ich skuteczności.
W kampaniach reklamowych można wydać każde pieniądze świata! Właściciele systemów reklamowych jak Google czy Meta (Facebook, Instagram) to nie są instytucje charytatywne z natury. To są biznesy nastawione na maksymalizacje zysków. Jeśli zrozumiesz, że systemy reklamowe mają w sobie mnóstwo „pułapek” to już osiągniesz sukces. Obserwowanie wyników kampanii, a nade wszystko uruchamianie ich z eliminowaniem wielu ryzykownych ustawień, pozwoli Tobie super wykorzystać możliwości systemów reklamowych. Jeśli proces zarzadzania kampaniami zostanie pominięty lub niedostatecznie zaopiekowany w firmie lub w agencji zewnętrznej to uwierz mi, że wydanie kilkunastu czy kilkudziesięciu tysięcy rocznie (przykłady z życia podczas realizowanych przeze mnie audytów kont Google Ads) na reklamy zupełnie nie związane z ofertą firmy to częsta praktyka!
Monitorowanie wyników i optymalizacja.
Ciągłe monitorowanie efektywności działań marketingowych jest kluczowe dla sukcesu. Specjaliści marketingu internetowego analizują wyniki, identyfikują obszary do poprawy i szybko dostosowują strategie, aby zwiększyć ROI (zwrot z inwestycji). Najpopularniejszym narzędziem w tym zakresie jest Google Analytics.
Niestety w praktyce okazuje się, że w niewielu firmach jest ktokolwiek kto „ogarnia” Google Analytics. Organizacje, które wydają czasami dziesiątki tysięcy złotych na reklamę miesięcznie, nie chcą zainwestować kilkuset złotych czy dwóch tysięcy złotych na szkolenie lub kurs. Poznanie Google Analytics poprzez kurs czy szkolenie, może przełożyć się na gigantyczne oszczędności nie tylko poprzez lepsze kampanie płatne, ale także źródło informacji o błędach na przykład w strukturze strony, które blokują proces zakupowy!
Komunikacja i budowanie relacji z klientami.
Działania takie jak marketing w mediach społecznościowych, email marketing oraz content marketing służą nie tylko do promowania produktów, ale także do budowania i utrzymywania relacji z klientami. W ten zakres prac wpisuje się także doskonale sieć reklamowa Google (GDN), która daje możliwość wyświetlania reklam na setkach tysięcy stron, portali, forów oraz na Youtube.
Wiele firm od samego początku stawia tylko na kampanie sprzedażowe. Ja podczas moich szkoleń oraz konsultacji staram się zawsze wytłumaczyć jak ważne jest inwestowanie części budżetu na aktywności obejmujące budowanie zasięgu i rozpoznawalności marki. Tylko inwestycja w kampanie GDN, YouTube oraz działania w social mediach daje szanse, że w perspektywie kliku kwartałów koszty pozyskania klienta i koszty konwersji spadną. Kiedy Klienci zaczynają wpisywać do wyszukiwarki frazy obejmujące: nazwa produktu + Twoja marka, to nagle okazuje się, że dotychczasowe budżety reklamowe generują 2-3-4 razy większą sprzedaż. Tak działają tzw. zapytania „brandowe”. Ale żeby one się pojawiły musisz zadbać o zbudowanie tego brandu w grupie docelowej.
W praktyce, marketing internetowy wymaga zatem nieustannego rozwoju, eksperymentowania i dostosowywania strategii do zmieniających się trendów i preferencji użytkowników. Jest to dziedzina, która łączy kreatywność z precyzyjną analizą, aby osiągnąć maksymalne rezultaty.
—————————————————————–
Powyższy tekst stanowi fragment mojej książki „Marketing Internetowy. Jak znaleźć Klientów i sprzedawać przez Internet? Edycja 2024.”. Zaczynasz swoją przygodę ze sprzedażą przez Internet? Chcesz wiedzieć więcej o Marketingu Internetowym? Koniecznie już teraz kup moją książkę drukowaną o Marketingu Internetowym lub ebooka Marketing Internetowy.
#MarketingInternetowy #DigitalMarketing #ReklamaInternetowy #SklepInternetowy #StronyInternetowe #Marketing #eMarketing #Blog#DigitalMarketingManager #PoradnikMarketingowy #SukceswInternecie #RobertDuda #marketingowyWeekend