Jak sprzedawać w Internecie?

W dzisiejszych czasach, sprzedaż przez internet jest jednym z najskuteczniejszych sposobów na rozwijanie biznesu i osiąganie zysków. Internet daje możliwość dotarcia do ogromnej liczby klientów, niezależnie od miejsca, w którym się znajdują, co otwiera przed przedsiębiorcami nieskończone możliwości.

Zawartość artykułu

Jeśli chcesz rozpocząć sprzedaż przez internet, musisz wiedzieć, że wymaga to nieco pracy i zaangażowania, ale jest to z pewnością warte Twojego czasu i wysiłku. Poniżej przedstawiam kilka kroków, które pomogą Ci rozpocząć sprzedaż przez internet.

Wybierz platformę do sprzedaży przez Internet

Pierwszym krokiem jest wybór odpowiedniej platformy, na której będziesz sprzedawać swoje produkty. Możesz skorzystać z istniejących platform, takich jak Allegro, OLX czy Amazon, lub zdecydować się na własną stronę internetową, a optymalnie sklep internetowy z funkcjami zakupów online, podpiętymi systemami płatności oraz wysyłki paczek do Klientów. Popularne narzędzia to m.in. Woocommerce, Shoper, IdoSell, Sky-shop.pl, PrestaShop, Magento i wiele innych.

Wybierz produkty

Kolejnym krokiem jest wybór produktów, które chcesz sprzedawać. Pamiętaj, że wybór produktów powinien być dostosowany do Twojej grupy docelowej klientów. Sprawdź na początku trendy na rynku. Co się sprzedaje dziś? Które produkty mają szansę na sprzedaż w kolejnych kwartałach? Jaką masz konkurencję dla sprzedaży wybranych przez Ciebie grup produktów w online i offline?

Ustal realne ceny i zweryfikuj na rynku

Następnie musisz ustalić ceny swoich produktów. Upewnij się, że Twoje ceny są konkurencyjne, ale jednocześnie pozwalają na uzyskanie zysków. Przy ustalaniu cen produktów, które będziesz sprzedawać przez Internet pamiętaj o Twoich kosztach logistycznych, organizacyjnych oraz marketingowych:

    • Koszt magazynowania,
    • Cena samych opakowań,
    • Koszt usługi pakowania,
    • Cena za wysyłkę w kilku opcjach
    • Ewentualne koszty zwrotów
    • Budżet na reklamę Twojego sklepu i produktów
    • Koszty osobowe dla zespołu, który będzie konieczny jak sprzedaż ruszy na szerszą skalę
    • Wszystkie wydatki związane z podatkami, zusem, ubezpieczeniem,
    • Opłaty stałe za domenę, hosting, ssl, prowadzenie social mediów
    • Inne koszty przy prowadzeniu działalności gospodarczej

Stwórz dobry sklep internetowy

Jeśli zdecydowałeś się na własny sklep internetowy, musisz go stworzyć. Upewnij się, że Twój sklep jest estetyczny i łatwy w nawigacji. Zadbaj o to, aby zdjęcia produktów były wyraźne i dobrze oświetlone. Pamiętaj także o przygotowaniu sklepu minimum w opcji SEO Ready – tak aby roboty indeksujące strony internetowe nie miały problemów w „zassaniem” Twojego sklepu, kategorii, podkategorii i produktów.

Ważnym elementem są także testy użyteczności Twojego sklepu internetowego tzn. czy jest dopasowany dobrze do wszystkich urządzeń (komputer, smartfon, smart tv, tablet itd) oraz jak szybko ładują się różne typy stron w ramach Twojego serwisu internetowego.

Pamiętaj także o unikalnych opisach produktów oraz o uruchomieniu i stałej aktualizacji firmowego bloga, który będzie pomagał w dłuższej perspektywie w sprzedaży.

Czasami warto przełożyć termin uruchomienia sklepu o 2-3 tygodnie i wszystko dobrze przygotować, przemyśleć i przetestować. W takiej opcji zyskasz potem bardzo dużo czasu i energii. Najważniejsze aby od pierwszego dnia po uruchomieniu sklep spełniał możliwie jak najwięcej podstawowych warunków, które określane są chociażby w zalecenia Google dla Webmasterów.

Wykorzystaj narzędzia marketingowe

Następnie wykorzystaj różne narzędzia marketingowe, takie jak reklamy na Facebooku czy Google AdWords, aby dotrzeć do potencjalnych klientów.

Pamiętaj, że mimo obiegowych opinii reklamy płatne na Google Ads czy Facebook Ads nie przyniosą Tobie efektów i sprzedaż od razu. Warto zaplanować wydatki tak aby uwzględnić proces nauki i optymalizacji. Na samym początku trudno będzie Tobie określić optymalne zestawy haseł do promocji, optymalne miejsca docelowe, najlepsze formaty graficzne, super sprzedażowe hasła i teksty reklamowe. Tego wszystkiego musisz się nauczyć od początku na swoich błędach testując wiele opcji. Taka nauka niestety kosztuje i jest to w większości przypadków konieczne aby w dłuższej perspektywie zoptymalizować budżety reklamowe.

Planując wykorzystanie narzędzi marketingowych dobrze poznać możliwości, funkcje i koszty wszystkich dostępnych kanałów i narzędzi. Warto więc się zainteresować i pogłębić wiedzę z zakresu takich pojęć jak:

    • SEO – optymalizacja i pozycjonowanie
    • Content Marketing
    • Link Building
    • Reklama Google Ads w wyszukiwarce
    • Reklama Google Ads w sieci reklamowej (GDN)
    • Reklama Google Ads w Gmailu i Discovery
    • Reklama w Youtube
    • Reklama na Facebooku
    • Reklama na Instagramie
    • Reklama na TikToku
    • Reklama w LinkedIn
    • Reklama w porównywarkach i platformach sprzedażowych

Szukając wiedzy na ten temat warto zainwestować w kompleksowy pakiet wiedzy i praktycznych porad w zakresie powyższych kanałów i możliwości. Wszystko to zebrane jest często w użyteczne i praktyczne kursy marketingowe np. Kurs marketingowy „125 lekcji o marketingu Internetowym”, w wygodnej formule online wideo na żądanie.

Zadbaj o logistykę

Jeśli chodzi o logistykę, musisz upewnić się, że masz odpowiednie narzędzia do obsługi zamówień, takie jak systemy płatności online, a także wybierz sprawdzone firmy kurierskie.

Tutaj w zależności od wybranego przez Ciebie modelu oraz platformy sprzedażowej jest bardzo dużo możliwości. W większości przypadków uruchomienie usług logistycznych dla Twojego biznesu powinno rozpocząć się od podpisania umowy z firmą lub firmami logistycznymi albo wybór firmy, która oferuję w ramach jednego panelu kilku przewoźników.

Po podpisaniu umowy zazwyczaj otrzymujesz swoje konto, identyfikator oraz dodatkowe dane niezbędne do wykorzystania w swoim sklepie aby wszystko sprawnie działało.

Kolejny krok to oczywiście skonfigurowanie tych usług logistycznych w Twojej platformie sprzedażowej. W większości przypadków za pomocą gotowych rozwiązań, dodatków lub specjalnych wtyczek za pomocą kilku kliknięć skonfigurujesz przesyłki w sklepie i wszystko zazwyczaj automatycznie zaczyna dobrze działać. Tutaj warto pamiętać, że te rozwiązania jak chociażby wtyczki do logistyki w na platformach sklepowych, często są aktualizowane i aby wszystko poprawnie działało może być niezbędne pilnowanie aktualizacji lub uruchomienie automatycznych aktualizacji.

Dbaj o relacje z klientami

Ostatnim, ale nie mniej ważnym krokiem jest dbanie o relacje z klientami. Odpowiadaj na ich pytania i uwagi, a także oferuj im wysokiej jakości obsługę klienta.

Aby wszystko dobrze działało pamiętaj o takich elementach jak newsletter przesyłany do Klientów, kampanie remarketingowe wyświetlające reklamę Klientom, którzy mogą wrócić i znów zrobić zakupy oraz pamiętaj o aktywności w mediach społecznościowych aby Twoi klienci widzieli, że „firma żyje”

Jak zacząć sprzedawać w Internecie? Podsumowanie.

Podsumowując, sprzedaż przez internet jest skutecznym sposobem na rozwijanie biznesu. Wymaga to jednak nieco pracy i zaangażowania. Pamiętaj, że wybór odpowiedniej platformy, produktów i narzędzi marketingowych, a także dbanie o relacje z klientami, są kluczowe dla sukcesu Twojego biznesu.

Zalecam brak pośpiechu oraz inwestycję czasu i energii w przemyślenie wszystkich procesów, cen, marketingu oraz logistyki. Okres pandemii oraz po pandemii pokazał, że wiele firm które pod wpływem impulsu chciały wejść w sprzedaż przez Internet już dawno zbankrutowały. Brak analizy kosztów, brak wiedzy na temat kanałów i narzędzi marketingowych, nieodpowiednie dopasowanie cen oraz brak wiedzy dotyczącej procesów logistycznych i magazynowania to najczęstsze czynniki, które położyły wiele firm.

Na podstawie moich doświadczeń z prac nad przygotowaniem, optymalizacją oraz prowadzeniem skutecznych kampanii sprzedażowych dla kilkuset klientów, w tym ponad 60 sklepów internetowych, zalecam na sam początek dobrą edukacje, analizę i przygotowanie wszystkich procesów.  Mimo wielu obiegowych opinii nie wszystko da się sprzedać przez sklep internetowy bez odpowiedniej wiedzy i doświadczenia o marketingu, ale także o samym produkcie który chcemy sprzedawać. Pamiętajcie także o wiarygodności oraz rozpoznawalności, której nie da się zbudować z dnia na dzień, a która coraz częściej wpływa na nasze procesy zakupowe.

Udostępnij

Picture of Autor | Robert Duda

Autor | Robert Duda

- Certyfikowany specjalista Google, który zrealizował skuteczne kampanie dla Klientów na kwotę ponad 40 000 000 zł
- Założyciel agencji SukceswInternecie.pl (wcześniej Spozycjonowani.pl) działającej na rynku od 2003 roku i specjalizującej się w realizacji kampanii Google Ads oraz działaniach SEO dla Klientów z całej Polski,
- Ma wieloletnie doświadczenie dydaktyczne – jako doradca, szkoleniowiec i wykładowca na studiach wyższych w przedmiotach związanych z marketingiem internetowym, a szczególnie Google Ads, Google Analytics i SEO – przeszkolił ponad 5000 osób
- Absolwent Szkoły Trenerów Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie
- Twórca autorskich kursów oraz książek poradników o marketingu internetowym w ramach projektu Sukces w Internecie
- Przygotował dedykowane programy szkoleń i kursów skierowane szczególnie do osób początkujących i planujących uruchomienie swojego biznesu w Internecie
- Praktyk – stale obsługujący kampanie sprzedażowe i usługi SEO dla kilkunastu kluczowych Klientów agencji, bazując na najbardziej aktualnych oraz skutecznych narzędziach i metodach promocji w oparciu o narzędzia Google oraz media społecznościowe

Na skróty: Kursy  |  Szkolenia  |  Książka  |  Doradztwo  |  Usługi  |  Blog  |  Kontakt

SukceswInternecie.pl Robert Duda | ul. Mickiewicza 10A/12, 47-400 Racibórz
NIP/VAT: PL6472223986 | REGON: 278029755 | Data powstania firmy: 01.04.2003
Rejestr Instytucji Szkoleniowych (RIS): 2.24/00140/2023

Masz pytania? Zadzwoń (8.00 – 16.00): Tel:  507 957 579  lub 606 476 711  

email: info(at)sukceswinternecie.pl  |  Polityka prywatności  | Regulamin szkoleń  

Prawa autorskie 2024©SukceswInternecie Robert Duda. Wszelkie prawa zastrzeżone.