Szukacie rzetelnych i praktycznych informacji na temat Kampanii Google Ads? Dobrze trafiliście! Definicje, rodzaje kampanii, kroki potrzebne do stworzenia, analizowania i optymalizowania kampanii. Google Ads to rozbudowany system, ale jeśli na początku dobrze poznamy możliwości, definicje, a przede wszystkim wypróbowane w praktyce wdrożenia to sukces jest gwarantowany, a codzienna praca łatwa i przyjemna. Ta wiedza i praktyczne wskazówki są bardzo istotne. Chcąc bowiem promować się w największym na świecie systemie reklamowym czyli Google Ads drugim krokiem po utworzeniu konta jest właśnie utworzenie kampanii. Jak to zrobić i jakich błędów unikać przeczytasz poniżej.
Co to są kampanie PPC?
PPC, czyli „Pay Per Click”, to model reklamowy, w którym reklamodawca płaci za każde kliknięcie w swoją reklamę. W przypadku Google Ads, kampanie PPC umożliwiają reklamodawcom wyświetlanie reklam w wynikach wyszukiwania Google i na innych stronach internetowych oraz w Gmailu i na YouTube, które są częścią sieci Google.
Ważnym faktem jest model rozliczeń w systemie Google Ads. W zdecydowanej większości kampanii rozliczasz się dopiero za kliknięcie w Twoją reklamę i przejście na Twoją stronę internetową, a zatem za pozyskanie Klienta. W związku z tym np. w przypadku kampanii w sieci reklamowej możesz uzyskać bardzo dużo wyświetleń czyli świetną ekspozycje w grupie docelowej praktycznie za darmo, ponieważ same wyświetlenia są darmo, a opłata schodzi dopiero kiedy ktoś kliknie Twoją reklamę, która pojawia się w jakimś portalu czy serwisie internetowym.
Typy i rodzaje kampanii Google Ads
Istnieje kilka rodzajów kampanii Google Ads, które można dostosować do różnych celów biznesowych. Do najważniejszych należą: kampanie w sieci wyszukiwania, kampanie produktowe, kampanie Performance MAX, kampanie Discovery, kampanie w Sieci reklamowej Google (GDN), kampanie lokalne oraz kampanie remarketingowe.
Kampanie w sieci wyszukiwania Google
To najpopularniejszy rodzaj kampanii w Google Ads, w którym reklamy są wyświetlane w wynikach wyszukiwania Google. Kampanie te skupiają się na słowach kluczowych, które użytkownicy wpisują w wyszukiwarkę.
To w wyszukiwarce zdecydowana większość z nas rozpoczyna i kończy proces zakupowy. Zatem kampania w wyszukiwarce musi być naszym fundamentem w biznesie online, pozyskiwaniu Klientów i generowaniu sprzedaży.
Warto pamiętać, że Twoi Klienci są na rożnym etapie procesu zakupowego i mają różną wiedzę na temat Twojego produktu czy usługi. W tym kontekście pamiętaj aby Twoja kampania w wyszukiwarce docierała zarówno do osób, które dopiero zaczynają proces zakupowy i np. wpisują hasło „myszka komputerowa”, ale także do tych którzy już pozyskali z sieci trochę wiedzy i mogą wpisywać frazy bardziej rozbudowane np. „bezprzewodowa myszka komputerowa hp” lub „szara mysz komputerowa HP z przyciskami dla graczy”. Takie zróżnicowanie i podział kampanii na przemyślane grupy reklam na pewno wpłynie na efekty sprzedażowe Twoich kampanii w sieci wyszukiwania.
Kampanie produktowe i Performance MAX Google Ads
Kampanie produktowe (zwane także Shopping lub Google Zakupy) są przeznaczone dla sprzedawców i producentów, umożliwiają wyświetlanie produktów bezpośrednio w wynikach wyszukiwania. Performance Max, nowy typ kampanii Google Ads, korzysta z danych i algorytmów AI, aby automatycznie optymalizować działania na wszystkich dostępnych sieciach Google.
Warto zastanowić się i przetestować możliwości oraz efekty zarówno kampanii produktowych jak i kampanii PMAX. W praktyce bowiem bywa bardzo różnie z efektami zautomatyzowanych kampanii, więc podstawą muszą być testy – indywidualnie dla każdego sklepu!
Kampanie Discovery
Kampanie Discovery pojawiają się w feedach na YouTube, Gmailu i Discovery Google. Są skierowane do użytkowników, którzy prawdopodobnie są zainteresowani oferowanymi produktami lub usługami, ale nie szukali ich aktywnie. Jeśli już rozpoczniesz promocje Twoich usług i produktów w systemie reklamowym Google Ads to zalecam przetestować ten typ kampanii, w ramach wyodrębnionego budżetu. Kampanie Discovery wspierają inne typy kampanii, które są ukierunkowane na sprzedaż czyli np. w wyszukiwarce czy kampanie produktowe. To jest niezbędne szczególnie na początku Twojej drogi w biznesie online. Discovery wpływa na zasięgi i rozpoznawalność firmy, usług i produktów, a przecież każdy z nas woli kupować od tych rozpoznawalnych i popularnych marek. Dzięki Discovery możesz stać się właśnie w krótszym czasie rozpoznawalną marką w Twojej branży lub w Twojej okolicy.
Kampanie GDN
Sieć Reklamowa Google (GDN) to sieć witryn partnerskich, na których reklamodawcy mogą wyświetlać swoje reklamy. Kampanie GDN są idealne do zwiększania świadomości marki. Reklamy w ramach kampanii GDN mogą wyświetlać na stronach, na których są Twoi potencjalni Klienci i budować rozpoznawalność Twojej marki, co długofalowo jest niezbędne w procesie budowania sprzedaży i optymalizacji konwersji.
W ramach kampanii GDN możesz poprzez grupy reklam w różny sposób definiować kto ma widzieć Twoje reklamy. Jednym z rekomendowanych przeze mnie sposobów jest podział na 3 grupy reklam: wg. słów kluczowych, wg. niestandardowych grup odbiorców oraz wg. wybranych ręcznie miejsc docelowych.
Kampanie lokalne Google Ads
Te kampanie są skierowane do reklamodawców, którzy chcą przyciągać klientów do swoich sklepów stacjonarnych. Pokazują lokalizację sklepu, godziny otwarcia, numer telefonu itp.
Pamiętaj w tym kontekście że bardzo często dane jakie sam odnajdujesz w sieci lub które otrzymujesz w ramach oferty na Google Ads dotyczą całej Polski. Jeśli chcesz wiedzieć precyzyjnie ile osób interesuje się daną usługą czy produktem w Twojej okolicy pamiętaj aby zmienić ustawienia domyślne. Taka zmiana w narzędziach da Tobie prawdziwy obraz, w które hasła i frazy w ramach reklam warto zainwestować. Wykorzystaj to chociażby w plannerze słów kluczowych lub w pierwszym etapie w Google Trends.
Kampanie remarketingowe w GAds (dawniej Google AdWords)
Remarketing to strategia, która pozwala ponownie dotrzeć do użytkowników, którzy już wcześniej odwiedzili Twoją stronę. Reklamy remarketingowe mogą być wyświetlane w całej sieci Google, w tym na stronach GDN, w wynikach wyszukiwania i na YouTube.
Średnio 70-80% użytkowników podczas pierwszej wizyty na stronie czy na sklepie nie podejmuje żadnych decyzji zakupowych. Warto o tym pamiętać i zdecydowanie od samego początku uruchomić kampanie remarketingowe. Z praktyki kilkuset sklepów mogę powiedzieć, że zdecydowanie lepiej nie inwestować w kampanie które tylko pozyskują Klientów na pierwszą wizytę, jeśli nie podbijemy tego kampaniami remarketingowymi. Lepiej zainwestować 1,50 pln i zdobyć Klienta, niż 1pln i pozyska go tylko na pierwszą wizytę, które najprawdopodobniej nie przełoży się na konwersję (sprzedaż, zamówienie, pobranie materiału itd).
Tworzenie kampanii Google Ads
Proces tworzenia kampanii Google Ads rozpoczyna się od wyboru typu kampanii, następnie definiowania grupy odbiorców, wyboru słów kluczowych (w przypadku kampanii w sieci wyszukiwania), ustawienia budżetu i stawek, a na końcu tworzenia reklam.
Analiza kampanii Google Ads
Analiza kampanii Google Ads jest kluczowa dla jej sukcesu. Google Ads oferuje szereg metryk, takich jak kliknięcia, wyświetlenia, CTR (Click-Through Rate), CPC (Cost Per Click), konwersje i ROI (Return On Investment), które pomagają zrozumieć, jak skuteczna jest Twoja kampania.
Do poprawnej analizy kampanii Google Ads pamiętaj o wprowadzeniu zmian w kolumnach, które widoczne są w interface. Standardowo nie widzisz wielu istotnych parametrów kampanii, które warto analizować na bieżąco w tym m.in. udział w wyświetleniach, wynik jakości, utrata w wyświetleniach i inne dzięki którym realnie ocenisz poprawność ustawień Twoich kampanii.
Optymalizacja kampanii Google Ads
Optymalizacja kampanii Google Ads obejmuje dostosowywanie budżetu, poprawianie jakości reklam, optymalizowanie stawek, aktualizację słów kluczowych i grup odbiorców, testowanie A/B i inne działania mające na celu zwiększenie wydajności kampanii.
Optymalizację kampanii należy rozpocząć przede wszystkim od analizy wyszukiwanych haseł w kampaniach w wyszukiwarce oraz analizy miejsc docelowych w kampaniach GDN. Warto także optymalizować sposoby dopasowania słów kluczowych oraz zadbać o rzetelne listy słów wykluczających oraz miejsc docelowych, w tym gier i aplikacji.
Proces optymalizacji wymaga stałej pracy i w zależności od budżetów oraz popularności haseł, na które są realizowane kampanie, warto przygotować sobie od kilku do nawet kilkunastu godzin miesięcznie na prace optymalizacyjne. Na samym początku będzie sporo pracy, ale w perspektywie 2-3 miesięcy, kiedy uda się już zoptymalizować frazy, reklamy, miejsca docelowe i inne zasoby, kampanie wymagają już mniej zaangażowania i pracy, tym bardziej jeśli w ramach optymalizacji przejdziemy z ręcznego na zautomatyzowane metody ustalania stawek na CPA lub ROAS.
Obsługa kampanii Google Ads przez specjalistę lub agencję zewnętrzną
Zarządzanie kampaniami Google Ads może być skomplikowane i czasochłonne. Wiele firm decyduje się na zlecenie tego zadania specjalistom lub agencjom zewnętrznym, które dysponują odpowiednim doświadczeniem i umiejętnościami, pozwalając firmie skupić się na swoim głównym biznesie. Warto jednak pamiętać, że niezależnie od tego, kto zarządza kampaniami, regularne monitorowanie i analiza wyników są kluczowe dla osiągnięcia sukcesu.
W raportowaniu od firmy czy osoby, które realizują dla Ciebie kampanie Google Ads wymagaj przede wszystkim poprawnej konfiguracji i połączenia z Google Analytics, a nade wszystko sprawdzaj ustawienia konwersji na poziomie konta i kampanii. Dziś bardzo duży wpływ na sukces kampanii Google Ads ma poprawność ustawienia konwersji, na podstawie której system w ramach procesów samouczących się oraz narzędzi AI będzie wpływał na skuteczność naszych reklam.
Jeśli zatem na ten moment nie masz wiedzy na temat konwersji w Twoich kampaniach Google Ads, nie wiesz jak są ustawione i jaki jest współczynnik konwersji to koniecznie poproś o takie raporty, zmień usługodawcę, ale weź sprawy w swoje ręce i samodzielnie prowadź swoje kampanie Google Ads!
Jak krok po kroku uruchomić swoje pierwsze kampanie Google Ads?
Zapraszam do udziału w kursie Google Ads od podstaw, gdzie krok po kroku przechodzimy przez cały proces. Lekcje w formie wideo na żądanie dają komfort pracy i możliwość wielokrotnego odtwarzania interesujących Cię fragmentów. 62 lekcje na temat Google Ads w jednym miejscu – już teraz sprawdź najbardziej aktualny kurs Google Ads w Polsce, z którym poprawnie uruchomisz skuteczne kampanie. A po uruchomieniu w ramach lekcji w kursie, przejdziesz od A do Z przez proces optymalizacji kampanii na podstawie doświadczeń z kilkuset kont Google Ads, które przepracowałem podczas wielu lat pracy jako Certyfikowany Specjalista Google Ads.