Google Search Console – co to jest i jak skutecznie wykorzystać to narzędzie?

Google Search Console - blog
Chcesz, aby Twoja strona była lepiej widoczna w Google? Poznaj Google Search Console (dawniej Google Webmaster Tools) - to narzędzie, które pomoże Ci to osiągnąć. Nawet jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę z zarządzaniem stroną internetową i działaniami SEO to, ten artykuł jest dla Ciebie. Google Search Console to jak skrzynka narzędziowa dla Twojej strony. To fundamentalne narzędzie dla każdego kto się zajmuje marketingiem internetowym lub ma takie plany, działaniami SEO czyli pozycjonowaniem, optymalizacją oraz content marketingiem i linkbuidlingiem w firmie. Zapraszam do lektury!

Zawartość artykułu

W GSC dowiesz się, jak sprawdzić, czy są jakieś błędy na Twojej stronie, czy można poprawić widoczność w wyszukiwarce i co zrobić, aby Twoja strona była bardziej 'przyjazna’ dla Google. W GSC dodasz także mapę strony lub bezpośrednio do Google znajdziesz nową podstronę lub artykuł na bloga, wyprzedzając działania robotów wyszukiwarek. W artykule kilka podstawowych informacji i wskazówek, które możesz od razu wykorzystać i w praktyce zastosować.

Nie martw się, jeśli to wszystko brzmi skomplikowanie. Kilka poniższych informacji to świetny start dla każdego, kto chce się nauczyć SEO i poprawić swoją stronę internetową.

Zapraszam do lektury i odkrywania możliwości, które oferuje Google Search Console!

Google Search Console - panel przegląd

1. Co to są Google Webmaster Tools?

Od 2015 roku, Google Webmaster Tools znane są jako Google Search Console. To bezpłatny serwis od Google, który oferuje webmasterom dostęp do istotnych danych SEO ich stron. Umożliwia to dogłębne analizowanie, jak strona jest widziana przez Google i jak poprawić jej widoczność w wynikach wyszukiwania.

2. Konfiguracja Google Search Console

Aby korzystać z narzędzia, należy najpierw zarejestrować stronę w Search Console i zweryfikować swoje uprawnienia. Można to zrobić przez logowanie do Konta Google, dodanie strony i weryfikację za pomocą różnych metod, takich jak Meta-Tag czy Google Analytics. Proces ten zapewnia, że tylko upoważnione osoby mają dostęp do danych strony.

Google Search Console - weryfikacja własności

Najsprawniej przejdziesz proces kiedy Twoim adresem mailowym = kontem Google masz już uprawnienia administracyjne do Google Analytics 4. W alternatywnych rozwiązaniach, może być potrzebny programista aby wgrał do strony fragment kodu weryfikacyjnego lub aby wgrał przez tzw. FTP odpowiedni plik na serwer, gdzie znajduje się strona, którą weryfikujesz.

3. Przykładowe funkcje Google Webmaster Tools

Po weryfikacji, użytkownicy mają dostęp do szeregu funkcji, w tym między innymi do tych najbardziej popularnych:

  • Statystyki Strony

Można tutaj zobaczyć, jakie słowa kluczowe przyciągają użytkowników na poszczególne podstrony, co jest nieocenione dla optymalizacji SEO. Tutaj także sprawdzić czy Google indeksuje Twoją stronę na konkretne hasła. Dodatkowo zobaczysz, którą pozycje zajmuje  Twój serwis w Google na dane hasło. Sprawdzisz jak często wyświetlała się Twoja strona w wyszukiwarce oraz jak była często klikana, a z tego wynika także współczynnik klikalności czyli CTR.

  • Unieważnianie Backlinków (Disavow Tool)
Google Search Console - narzędzie Disavow Tool Google

Podczas prowadzenia działań SEO pozyskujesz linki zewnętrzne do Twojego serwisu internetowego. W większości przypadków masz nad tym kontrolę i wiesz co robisz. Zdarza się jednak, że z różnych powodów, Google odnajduje także niezbyt wartościowe linki do Twojej domeny (historyczne katalogi, działania nierprofesjonalnej agencji SEO, działania nieprzychylnej Ci konkurencji).

Link do narzędzia: https://search.google.com/search-console/disavow-links

W przypadku, gdy inne strony, które uważasz za niewiarygodne lub bezwartościowe, linkują do Twojej strony, możesz użyć narzędzia Disavow w Google Search Console, aby poinformować Google, że te linki nie powinny być brane pod uwagę przy ocenie Twojej strony. Warto z tego narzędzia korzystać z dużym rozmysłem, ponieważ jest to finalny proces, który może narobić sporo zamieszania w efektach prac SEO.

  • Testowanie (Mobilności Strony) Jakości strony
Google Search Console - Wskaźniki internetowe - Urządzenia mobilne

Ta funkcja pozwala sprawdzić, czy Googlebot prawidłowo indeksuje mobilną wersję strony oraz wersje na komputery, czy wszystkie elementy są odpowiednio wyświetlane i czy prędkość ładowania strony na urządzeniach mobilnych jest satysfakcjonująca.

  • Przesyłanie Sitemap XML
Google Search Console - dodanie mapy strony

Poprzez przesłanie mapy witryny XML możesz ułatwić Google indeksowanie Twojej strony, co jest ważne dla SEO. Daje to Google pełniejszy obraz struktury Twojej strony. Pamiętaj aby w ramach Twojej domeny wygenerować mapę strony XML, która jest przewodnikiem dla robotów Google i innych wyszukiwarek. W większości systemów jak WordPress, Prestashop itd. to jest kwestia uruchomienia tej funcjonalności w systemie lub uruchomienie dodatkowej wtyczki. Jeśli masz autorski system CMS, to warto zapytać twórcę o mapę XML, a daje wygenerować ją i zadbać o stałe aktualizacje (np. poprzez tzw. Crona).

  • Sprawdzanie adresów URL
Google Search Console - sprawdzanie adresu

Ta funkcja pozwala sprawdzić, czy poszczególne strony są poprawnie indeksowane przez Google, i otrzymać sugestie, jak można poprawić ich widoczność. Warto także korzystać z tego bardzo praktycznego narzędzia, szczególnie jeśli Twój serwis jest stosunkowo młody lub mały, aby każdorazowo przy dodaniu nowego produktu czy wpisu blogowego – właśnie tutaj powiadomić Google, że masz nowy url i poprosić Google o zaindeksowania. To często pomaga w znacznym przyspieszeniu indeksowania czyli finalnie pojawiania się Twoich podstron w wyszukiwarce Google.

Google Search Console jest bezpłatna i łatwa w użyciu, oferując webmasterom dostęp do cennych danych bezpośrednio od Google. Narzędzie to jest nieocenione dla optymalizacji SEO, monitorowania wyników i reagowania na ewentualne problemy.

Jeśli dostrzegasz wartość Google Webmaster Tools, ale brakuje Ci czasu lub wiedzy, aby je w pełni wdrożyć i wykorzystać, już dziś zapisz się na mój „kurs SEO od podstaw. 2024” lub zamów książkę drukowaną/ebooka na temat SEO. Te moje materiały edukacyjne  pozwolą Ci w pełniej wykorzystać możliwości tego narzędzia. Firmy, które świadomie korzystają z Google Search Console mają zazwyczaj większą kontrolę oraz świadomość działań SEO, a to już krok od sukcesu sprzedażowego przez Internet!

#SEO #GoogleSearchConsole #GSC #Optymalizacjastron #PozycjonowanieStron #Optymalizacja

Udostępnij

Picture of Autor | Robert Duda

Autor | Robert Duda

- Certyfikowany specjalista Google, który zrealizował skuteczne kampanie dla Klientów na kwotę ponad 40 000 000 zł
- Założyciel agencji SukceswInternecie.pl (wcześniej Spozycjonowani.pl) działającej na rynku od 2003 roku i specjalizującej się w realizacji kampanii Google Ads oraz działaniach SEO dla Klientów z całej Polski,
- Ma wieloletnie doświadczenie dydaktyczne – jako doradca, szkoleniowiec i wykładowca na studiach wyższych w przedmiotach związanych z marketingiem internetowym, a szczególnie Google Ads, Google Analytics i SEO – przeszkolił ponad 5000 osób
- Absolwent Szkoły Trenerów Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie
- Twórca autorskich kursów oraz książek poradników o marketingu internetowym w ramach projektu Sukces w Internecie
- Przygotował dedykowane programy szkoleń i kursów skierowane szczególnie do osób początkujących i planujących uruchomienie swojego biznesu w Internecie
- Praktyk – stale obsługujący kampanie sprzedażowe i usługi SEO dla kilkunastu kluczowych Klientów agencji, bazując na najbardziej aktualnych oraz skutecznych narzędziach i metodach promocji w oparciu o narzędzia Google oraz media społecznościowe

Na skróty: Kursy  |  Szkolenia  |  Książka  |  Doradztwo  |  Usługi  |  Blog  |  Kontakt

SukceswInternecie.pl Robert Duda | ul. Mickiewicza 10A/12, 47-400 Racibórz
NIP/VAT: PL6472223986 | REGON: 278029755 | Data powstania firmy: 01.04.2003
Rejestr Instytucji Szkoleniowych (RIS): 2.24/00140/2023

Masz pytania? Zadzwoń (8.00 – 16.00): Tel:  507 957 579  lub 606 476 711  

email: info(at)sukceswinternecie.pl  |  Polityka prywatności  | Regulamin szkoleń  

Prawa autorskie 2024©SukceswInternecie Robert Duda. Wszelkie prawa zastrzeżone.